Les igjennom teksten nedenfor før du sikrer deg din matte
Viktig å vite før bestilling
HullmatEco er et produkt som består av en sammensetning av vevd kokosmatte, oppdriftselement og godkjentplastfolie. Dette sys sammen for å gi skape totalløsningen inklusiv festepunkter.
Gjennom sesongen vil det underste laget begroes med organisk liv som Rur, Sjøpølse, Blåskjell og annet. Denne begroingen vil variere avhengig av lokasjon og tidspunkt. Vårt produkt er beregnet for «normal» groe, noe som medfører at det vil skape forskjellige scenarier avhengig av nettopp lokasjon og sesong. Mange blir overrasket over hvor mye groe det fester seg til underlaget på våre skrogmatter, men dette er intensjonen slik at det ikke fester seg til skroget på selve båten. Det er elementer ved bruk av skrogmatten som gir forskjellige effekt. Her er noen typiske eksempler:
Om båten ikke kjøres helt inn på matten vil det gro på på bakre del av skrogen som ikke er »beskyttet». Husk å legge båten så langt inn på matten som mulig.
Om båten pga fysiske begrensninger ikke dekkes 100% av matten så vil dette området måtte holdes rent på andre måter.
Typiske utfordringer er båter med innenbordsmotor. Her vil båten naturlig nok ikke kunne legges helt på.
Om utriggerere på begge sider av båten er kortere enn selve båten vil ikke båten kunne kjøres helt på da matten forankres i selve utriggere. Her har vi et tilleggsutstyr som kan kjøpes som stiver av matten og kompenserer deler av forskjellen.
Skrogmatten beskytter ikke godt mot algegroe og slim som skapes i vannoverflaten på siden av skroget. Dette må vaskes av manuelt.
I hekken på båten vil det fortsatt komme groe om denne delen ligger utenfor matten og ligger under vann.
Skrogmatten er beregnet for å ligge ute hele året, og det er ikke anbefalt å ta opp matten etter endt sesong. Ny og tørr matte er håndterbar for en til to personer for utsetting, men når matten er våt så veier den tre ganger mer pluss evt groe som har kommet på.
Når matten skal ligge ute gjennom vintersesong så er det kritisk å tilpasse og forsterke tauverket til utrigger.
Vi har erfaring gjennom flere år på forskjellige scenarier som mye sjø, evt is og andre vinterfenomener. Det er også viktig å sjekke tilstanden på matten gjennom vinteren for å evt gjøre nødvendige tilpasninger.